Förbättrad hjärnhälsa och riskreduktion genom förändring av vanor

I vår app, Minnesmottagningen, hittar du ett riskreduktionsverktyg som är baserat på FINGER-studien som, under ledning av professorn Miia Kivipelto, har visat att det går att förebygga kognitiv svikt.

Studien visar att man genom förändring av specifika livsstilsfaktorer såsom kost och mental och fysisk träning, kan förebygga kognitiv svikt hos olika riskgrupper.

Riskreduktionsverktyget i Minnesmottagningen hjälper dig att göra rätt val och stöttar dig på vägen framåt mot förbättrad diet, mental träning och fysisk aktivitet.

Råd för förbättrad hjärnhälsa

Kost

Generellt sett är det av störst vikt att äta nyttigt med hög kvalitet och variation snarare än att fokusera på att räkna hur många kalorier du äter varje dag. Kroppen behöver en massa olika näringsämnen och du tillgodogör dig dem på bästa vis genom att se till att du får i dig protein, kolhydrater, fett och grönsaker varje dag. Dessa tre kommer dock i olika grader av nyttighet.

Så vad är då nyttigt och vad bör du undvika?

Fokusera på att äta mat från växtriket såsom grönsaker, frukt, bär, bönor, linser, råris och nötter. Undvik rött kött och chark, men ät gärna fisk. Stek maten i bra oljor såsom rapsolja och olivolja! Undvik även socker så gott du kan. Gällande alkohol är det att hålla sig till ett glas om dagen som gäller och då gärna vitt eller rött vin då resveratrolet i druvan gör gott för hjärnan.

Fysisk aktivitet

Rekommendationen är 150 minuters pulshöjande aktivitet per vecka då det har en positiv inverkan på hela kroppen, sinne som fysik. Det inkluderar raska promenader, styrketräning, löpning, simning eller annan rolig aktivitet. Om du inte har för vana att aktivera kroppen, då kan du vända dig till gym för att få tips och råd om hur du ska göra. Ett annat tips är att ta med dig en vän på en aktivitet, på så vis får du både fysisk och social stimulans.

Social interaktion

Våra hjärnor älskar stimulansen de får av andra personer, över telefon eller under ett fysiskt möte. Du kan till exempel gå med i en förening, starta en bokklubb eller ringa en vän. Det spelar inte så stor roll vad du gör, så länge det innefattar umgänge med andra människor.

Träna hjärnan

20 minuters fokuserad tankeverksamhet om dagen, det är rekommendationen för att hjärnan ska bibehålla sin kraft och tankeförmåga. Du tränar hjärnan genom aktiviteter under vilka du är aktiv snarare än passiv,  såsom att titta på TV eller annan skärm. Aktiv träning av hjärnan innebär exempelvis att spela sudoku, schack eller att läsa en bok.

Baserat på den senaste forskningen

Prof. Miia Kivipelto vid Karolinska Institutet står bakom FINGER-studien som ligger till grund för innehållet i Minnesmottagningens råd och information om livsstilsfaktorer för att hålla hjärnan frisk. Genom appen har du gratis tillgång till verktyg för att komma igång.

Miia Kivipelto, MD, PhD

Professor i Klinisk Geriatrisk Epidemiologi vid Karolinska Institutet

Ladda ned Minnesmottagningen
Gör en digital bedömning av minne och andra kognitiva funktioner - få vägledning och råd om hur du håller hjärnan frisk.